• Torstaiksi puuhataan EVM:n vastaista mielenosoitusta

Kansalaiset kokoontuvat vastustamaan Suomen liittymistä Euroopan vakausmekanismiin (EVM) torstaina 14.6.2012 klo 17-19 eduskuntatalon edustalle.

Jokaisen valtion velvollisuus on tasapainottaa budjettinsa itse ja pääomittaa pankkinsa itse, toteavat EVM:n vastaisen mielenosoituksen järjestäjät Facebookissa. Järjestäjien mukaan tukitoimet vain pahentavat kriisiä eikä Suomen pidä niihin osallistua.

- Euroopan vakausmekanismi on anonyymi, monikansallinen, syytesuojettu osakeyhtiö, jolle Suomi liittyessään maksaisi heti 1,44 miljardia euroa, sekä sitoutuisi maksamaan tulevaisuudessa 11,4 miljardia euroa lisää ilman mitään vastinetta, mielenosoituksen järjestäjät toteavat.

- Vakausmekanismi luo epävakautta, sillä se kannustaa eurooppalaisia pankkeja ja valtioita vastuuttomaan rahankäyttöön. Jokaisen valtion velvollisuus on tasapainottaa budjettinsa itse, sekä pääomittaa pankkinsa itse. Tukitoimet vain pitkittävät ja pahentavat kriisiä. Suomen ei tule osallistua vakausmekanismin kaltaisen tulonsiirtoautomaatin luomiseen.

Eduskunta käsittelee EVM-kysymystä kahdessa eri täysistunnossa (13.6. ja 19.6.) sekä äänestää liittymisestä luultavasti torstaina 21.6.2012.

Pysyvän kriisirahaston EVM:n on tarkoitus aloittaa toimintansa heinäkuun alussa. On mahdollista, että vaikeuksissa olevaa Espanjan pankkisektoria tuetaan EVM:n kautta.

Kommentit 3 Kommentit
    1. Jari Leino's Avatar
      Jari Leino -
      Muutos 2011:n jäsen, filosofian tohtori Aki Järvinen Kuopiosta kirjoittaa Verkkomediassa:

Miksi Suomessa ei puhuta Euroopan vakausmekanismin (EVM) sisällöstä?
    1. Jari Leino's Avatar
      Jari Leino -
      Järjestäjät kommentoivat Facebookissa:

Mielenosoituksessa oli toistasataa osallistujaa, sekä Yleisradion että Nelosen kuvaajat. Mielenosoittajille puhuivat mm. Juho Eerola, Pietari Jääskeläinen, Kike Elomaa, Pirkko Ruohonen-Lerner ja Timo Soini. Päätimme pitää uuden mielenosoituksen jo ensi tiistaina 19.6.2012 klo 17-20 eduskuntatalon edustalla. Tervetuloa mukaan!