View RSS Feed

Esa Nyyssönen

Missä ennakkoäänestyksen vaaliuurnat?

Arvostele blogikirjoitus
Kävin tuossa menneellä viikolla antamassa ääneni ennakkoäänestyksessä. Muuten äänestystapahtuma sujui ihan mallikkaasti, mutta pari asiaa jäi vaivaamaan.

Äänestyskopissa oli lyijykynä. Mielestäni kaikki viralliset dokumentit, joihin siis vaaliääni kuuluu, pitäisi täyttää mustekynällä, tai muulla vastaavalla, jota ei ole niin helppo pyyhkiä pois. Miksi lyijykynä?

Toisekseen, kun laitoin ääneni kuoreen ja se suljettiin, sujahti annettu ennakkoääneni jonnekin pöydän alle, ties minne. Varmaan laatikkoon. Muilta lähipiiristä olen kuullut, että ennakkoäänet menevät kirjekuorissa avoimiin laatikoihin. Minne nämä avoimet laatikot matkaavat siitä?

Avoimena postin kautta laskentaan?

Avoimena polttolaitokseen korvattavaksi "oikealla" tai "sopivalla" äänestystuloksella?

Missä laatikoita säilytetään ja mikä taho hoitaa logistiikan? Säilytetäänkö ja kuljetetaanko laatikot avoimena, jolloin niitä on myös mahdollista päästä manipuloimaan?

Siinäpä vähän pähkinää purtavaksi..

Kirjoitus myös puheenvuoro-palvelussa.
Jaa
Kategoriat
Kategorisoimaton

Kommentit

1. EsaN's Avatar
    YLE:n uutisten kommenttiosiosta:
    Manipuloidut vaalit, eilen klo 16:11

Uskokoon ken haluaa "mysteereihin" !

Tosiasiassahan siellä postitiellä voidaan vaihtaa pinkkoja ja säkkejä ennakkoääniä "sopivampiin" vaikka kuinka monessa kohdassa.

Mitään valvontaa ja kontrollia ei ole. Vaalikirjeet ovat kaikkien postilaisten käpisteltävissä, kuoret vaihdettavissa, Kuorissa ei ole vaalivuoden merkintää, ei sinettejä, ei tunnistenumeroita, ei käytetä suljettuja lukittuja uurnia, ei valvottua kuljetusta eteenpäin.

Suomalainen ennakkoäänestys on "salaisen vaalin" IRVIKUVA, jota Valko-Venäjällä ja Afrikassakin naurettaisiin !
  2. Kimmo Karjalainen's Avatar
    Kävin ennakkoäänestämässä pienessä postitoimistossa ja myös siellä oli pelkästään lyijykynä äänestyskopissa. Nappasin mustekynän virkailijan pöydältä ja tein sillä numerot. Kysyin virkailijalta, että miksi vaalikopissa on vain lyijykynä. Ensimmäinen virkailija selitti, että kyllä järjestelmään voi luottaa ja, että ei vaalivilppiä tapahdu. Meinasin mainita MOT:n dokumentista, mutta toinen virkailija ennätti sanomaan, että mustekynällä kirjoitettu numero näkyisi paperien läpi. Niin hänelle oli kerrottu. Vaalivirkailijat sinänsä olivat aika nuoria ja vilpittömän oloisia.
  3. TSoini's Avatar
    Nyt vaikuttaa siltä, että pyritään jo etukäteen selittelemään puolueen mahdollista huonoa äänisaalista kaikenmaailman salaliittoteorioilla. Ennakkoäänestäneethän tietävät kaikki sen miten homma hoituu. Ensin numero lappuun, lapun kanssa virkailijan luo, joka leimaa lapun, sitten suljet ITSE lapun kirjekuoreen ja allekirjoitat vaalikirjeen, jonka allekirjoittaa myös vaalivirkailija, sitten tämä koko paketti suljetaan vielä toiseen kuoreen odottamaan kuljetusta postin kautta. Sitten alkaakin se normaalille äänestäjälle vähän vieraampi prosessi, joka sekin on hyvin yksinkertainen. Vaalihuoneistoissa kirjekuoret avataan ja jokaisesta kuoresta tarkastetaan vaalikirje, jossa pitää olla sekä vaalivirkailija, että äänestäjän allekirjoitus. Tämän jälkeen se sisempi kuori laitetaan "vaaliuurnaan" odottamaan ääntenlaskenna alkamista. Tällä varmistetaan, että jokainen kirjekuori on vaaleihin hyväksyttävissä, mutta samalla ei enää pystytä jäljittämään annettua ääntä ja äänestäjää. Ääntenlaskenna alettua nuo merkitsemättömät kirjekuoret avataan ja vaalilipuista tarkistetaan leimat, tämän jälkeen laput laitetaan taas samaa kasaan muidenkin äänten kanssa ja aloitetaan laskeminen. Mielestäni järjestelmä on suhteellisen aukoton, mutta voihan sitä kaikenlaisia teorioita keksiä. Tämä kaikki siis sen kokemuksen perusteella, kun olin itse ääniä laskemassa viimeistä edellisissä eduskuntavaaleissa.
  4. EsaN's Avatar
    Sinusta vaikuttaa siltä. En pyri selittelemään äänisaalista, vaan kiinnittämään huomiota äänien turvallisuuteen. Miksi ennakkoäänestyksessä käytäntönä ei ole suljetut uurnat, vaan avoimet laatikot, joista ääniä sisältäviä kirjekuoria voi hävitä? Enkä ole ainoa tätä asiaa miettimään jäänyt.
  5. Rekisteröimätön's Avatar
    Miksi kutsutaan salaiseksi vaaliksi sellaista, jossa äänestäjän nimellä varustettu paperi löytyy samasta kuoresta äänestyslipun kanssa?
  6. Helena Eronen's Avatar
    Lainaa Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön
    Miksi kutsutaan salaiseksi vaaliksi sellaista, jossa äänestäjän nimellä varustettu paperi löytyy samasta kuoresta äänestyslipun kanssa?
    Niinpä. Itse olen ihmetellyt tuota lyijykynällä äänestämistä ihan jo ekoista vaaleistani alkaen, kun aina on opetettu, että virallisiin asiakirjoihin kirjoitellaan vain kuivamustekynällä.

Suomea pidetään tässäkin asiassa jonain rehellisten ihmisten lintukotona, mutta itse ainakin hieman kyynistyin seuratessani viime vuonna Ruotsin vaaleja. En väitä, että Suomessakin esimerkiksi katoaisi äänestylippusia, mutta ajatus siitä, kuinka helppo äänestystulosta olisi manipuloida, on puistattava.
Jätä kommentti Jätä kommentti