Siis minähän en ole rasisti, mutta...
— 30.08.2011 kello 17:26 (2401 Lukukertaa)
Täällä Lieksassa on käynnissä kiivas maahanmuuttokeskustelu johtuen mm. tästä ja tästä. Nyt alkaa löytyä jo ihan taviksiltakin mielipiteitä asiasta, lähinnä syvää järkytystä siitä, kuinka älyttömään tilanteeseen Lieksa on ajautumassa ja nyt arvaillaankin lähinnä enää sitä, kuinka syvä ja höttö on se suo, johon Lieksa on uppoamassa.
On hyvin mielenkiintoista, kuinka tämän peräkylänkin varsin maanläheinen väki on omaksunut sen häpeilevän ja anteeksipyytävän tavan puhua maahanmuutosta. Keskustelu aloitetaan aina sanoilla ”siis minähän en ole rasisti, mutta...” tai ”minullahan ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan, mutta...” vaikka itse asiassa kritiikki kohdistuukin hyvin usein paikallisten päättäjien lisäksi kaavuissa kulkeviin somaleihin ja bling bling-vaatetuksella vuorattuihin irakilaisiin. Aitoja ennakkoluuloja on ja siihen maailmansa ihkun monikulttuurisuuden ympärille burkhamaisella rajoittuneisuudella kietoneet maahanmuuttoa kannattavat vastaavat mm. toteamalla, että onhan se kiva, että täällä salolla nähdään möhömahaisten kaljaa kittaavien typerien suomalaismiesten lisäksi myöskin hyväkäytöksisiä ja trendikkäästi pukeutuneita ulkomaalaisia, joita on jo tiedetty kehua loistaviksi rakastajiksikin.
Tuosta asetelmasta, jossa suomalainen on ruma räkänokkainen juntti ja joku toinen nostetaan etnisen taustansa vuoksi erityisasemaan, on aika vaikea lähteä rakentamaan mitään kauhean aitoa ja vilpitöntä monikulttuurisuutta. Se nyt vaan ei yksinkertaisesti toimi.
Itsekin olen sortunut joskus sanomaan, että ”siis minähän en ole rasisti mutta...”, vaan tuossa sitten mietin kuitenkin asiaa toisenkin kerran ja silleen syvemmin. Rasismihan on sitä, että syrjitään jotain ihmisiä etnisen taustan vuoksi. Siis esim. Lieksan kaupunki joutuu nyt palveluita järjestäessä kieli keskellä suuta taiteilemaan, ettei lipsahda rasismin puolelle, jos jonkun ihmisryhmän palvelut järkätään ja toisen ei tai toiset saavat ja toiset eivät saa.
Mutta siis tuota rasismia miettiessäni huomasin olevani ehdottomasti sitä mieltä, että en itse haluaisi, että suomalaiseen kulttuuriin tuotaisiin yhtään mitään kulttuuripiirteitä vaikka Somaliasta. Vai tuleeko jollekin mieleen mitään sellaista somalialaisuuteen liittyvää, joka olisi jotenkin poikkeuksellisesti suomalaisuutta jalostavaa?
Ehkä siis olenkin rasisitiItse asiassa olen niin rasisti, etten soisi mitään outoja paimentolaiskulttuureja tuettavaan mistään yhteiskunnan varoista
Suomessa pitäisi elää suomalaisittain. Suomalaiset ovat kuitenkin yksi maailman menestyksekkäimmistä kansoista, joten miksi meitä pitäisi rikastuttaa jollain sellaisella kulttuurilla, johon kuuluu kiihkouskovaisuutta, lasten raatelua, naisten alistamista ja kriisistä kriisiin soutamista? En niin tajua. Ja joo, olen sitten ilmeisesti rasisti.
Viime viikolla paikalliset isänmaan kirkasotsaiset toivot järjestivät autoilutapahtuman, jonka teemana oli jonkinlainen kulttuurien kohtaaminen. Mitään tarkempaa tietoa tapahtuman luonteesta minulla ei ole, mutta toivon syvästi, ettei väkivaltaa sotketa maahanmuuton ympärillä käytävään kansalaiskeskusteluun, sillä siitäpäs mamuloverit saisivatkin oivan ja niin ihanan unikko -kuosisen käsiveskan, jolla jyskytellä kriittisiä voimia päähän. Vaikka ukkimme ehkä ajelivatkin neuvostoliittolaiset maahanmuuttajat talvella -39 mailtamme pois ja mustalaisetkin pistettiin etsimään muualta uusia kotiseutuja, niin väkivalta ei koskaan ratkaise mitään.

Itse asiassa olen niin rasisti, etten soisi mitään outoja paimentolaiskulttuureja tuettavaan mistään yhteiskunnan varoista
Email Blog Entry