View RSS Feed

Helena Eronen

Siis minähän en ole rasisti, mutta...

Arvostele blogikirjoitus
Täällä Lieksassa on käynnissä kiivas maahanmuuttokeskustelu johtuen mm. tästä ja tästä. Nyt alkaa löytyä jo ihan taviksiltakin mielipiteitä asiasta, lähinnä syvää järkytystä siitä, kuinka älyttömään tilanteeseen Lieksa on ajautumassa ja nyt arvaillaankin lähinnä enää sitä, kuinka syvä ja höttö on se suo, johon Lieksa on uppoamassa.

On hyvin mielenkiintoista, kuinka tämän peräkylänkin varsin maanläheinen väki on omaksunut sen häpeilevän ja anteeksipyytävän tavan puhua maahanmuutosta. Keskustelu aloitetaan aina sanoilla ”siis minähän en ole rasisti, mutta...” tai ”minullahan ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan, mutta...” vaikka itse asiassa kritiikki kohdistuukin hyvin usein paikallisten päättäjien lisäksi kaavuissa kulkeviin somaleihin ja bling bling-vaatetuksella vuorattuihin irakilaisiin. Aitoja ennakkoluuloja on ja siihen maailmansa ihkun monikulttuurisuuden ympärille burkhamaisella rajoittuneisuudella kietoneet maahanmuuttoa kannattavat vastaavat mm. toteamalla, että onhan se kiva, että täällä salolla nähdään möhömahaisten kaljaa kittaavien typerien suomalaismiesten lisäksi myöskin hyväkäytöksisiä ja trendikkäästi pukeutuneita ulkomaalaisia, joita on jo tiedetty kehua loistaviksi rakastajiksikin.

Tuosta asetelmasta, jossa suomalainen on ruma räkänokkainen juntti ja joku toinen nostetaan etnisen taustansa vuoksi erityisasemaan, on aika vaikea lähteä rakentamaan mitään kauhean aitoa ja vilpitöntä monikulttuurisuutta. Se nyt vaan ei yksinkertaisesti toimi.

Itsekin olen sortunut joskus sanomaan, että ”siis minähän en ole rasisti mutta...”, vaan tuossa sitten mietin kuitenkin asiaa toisenkin kerran ja silleen syvemmin. Rasismihan on sitä, että syrjitään jotain ihmisiä etnisen taustan vuoksi. Siis esim. Lieksan kaupunki joutuu nyt palveluita järjestäessä kieli keskellä suuta taiteilemaan, ettei lipsahda rasismin puolelle, jos jonkun ihmisryhmän palvelut järkätään ja toisen ei tai toiset saavat ja toiset eivät saa.
Mutta siis tuota rasismia miettiessäni huomasin olevani ehdottomasti sitä mieltä, että en itse haluaisi, että suomalaiseen kulttuuriin tuotaisiin yhtään mitään kulttuuripiirteitä vaikka Somaliasta. Vai tuleeko jollekin mieleen mitään sellaista somalialaisuuteen liittyvää, joka olisi jotenkin poikkeuksellisesti suomalaisuutta jalostavaa?
Ehkä siis olenkin rasisiti Itse asiassa olen niin rasisti, etten soisi mitään outoja paimentolaiskulttuureja tuettavaan mistään yhteiskunnan varoista Suomessa pitäisi elää suomalaisittain. Suomalaiset ovat kuitenkin yksi maailman menestyksekkäimmistä kansoista, joten miksi meitä pitäisi rikastuttaa jollain sellaisella kulttuurilla, johon kuuluu kiihkouskovaisuutta, lasten raatelua, naisten alistamista ja kriisistä kriisiin soutamista? En niin tajua. Ja joo, olen sitten ilmeisesti rasisti.

Viime viikolla paikalliset isänmaan kirkasotsaiset toivot järjestivät autoilutapahtuman, jonka teemana oli jonkinlainen kulttuurien kohtaaminen. Mitään tarkempaa tietoa tapahtuman luonteesta minulla ei ole, mutta toivon syvästi, ettei väkivaltaa sotketa maahanmuuton ympärillä käytävään kansalaiskeskusteluun, sillä siitäpäs mamuloverit saisivatkin oivan ja niin ihanan unikko -kuosisen käsiveskan, jolla jyskytellä kriittisiä voimia päähän. Vaikka ukkimme ehkä ajelivatkin neuvostoliittolaiset maahanmuuttajat talvella -39 mailtamme pois ja mustalaisetkin pistettiin etsimään muualta uusia kotiseutuja, niin väkivalta ei koskaan ratkaise mitään.
Jaa

Päivitetty 30.08.2011 klo 17:29, [ARG:5 UNDEFINED]

Kategoriat
Kategorisoimaton

Kommentit

1. Haikki's Avatar
    Lieksassa "muutamaan" otteeseen käyneenä en kyllä ihmettele tuota asennetta yhtään. Ehkä minäkin olen pahansuopa rasisti Onneksi vihapuheita ollaan suitsimassa, ainakin jos Julkisen sanan neuvostoa totellaan.
  2. Harmaasusi's Avatar
    "...Itse asiassa olen niin rasisti, etten soisi mitään outoja
    paimentolaiskulttuureja tuettavaan mistään yhteiskunnan
    varoista.."

NOUHÄTÄ Hellu hyvä. Ei tuo ole rasismia. Nuku rauhassa.
    Minusta tuo on ihan normaali heimon sisäinen yhteenkuulu-
    vuuden tunne ja sinällään hyvinkin terve piirre nykymenossa.

Ehkä tuo jollakin tapaa menisi kylmäkiskoisuuden piikkiin,
    mutta sitähän me useimmat harrastamme ja vielä useam-
    mat valtaapitävät saavat siitä oikein palkkaa.
    Joten ne jotka tekevät sitä rahasta, eivät kuulu heimoon
    kuin erittäin löysin sitein.

trew. susi, Harmaasusi
  3. Helena Eronen's Avatar
    Huh, kiitti pojat.
    Joskus olen miettinyt sitä, että kun luonnollisestihan naisen tehtävä on synnyttää lapsia ja huolehtia heistä ja miehen tehtävä on huolehtia, ettei reviirille tunkeudu ketään, niin eikö tietynlainen rasismi tai ainakin pieni ja terve ennakkoluulo uusia heimolaisia kohtaan ole ihan normaalia ja tervettäkin? ... siis mitään heimosotia kaipaamatta ihan kyselen...
  4. Harmaasusi's Avatar
    Mainitsemasi toiminta on normaalimpaa (vaistonvaraista)
    kuin yltiöpäinen ennakkoluulottomus, jota suvaitsevaisto
    harrastaa lopputulemaa lainkaan miettien.

Inhimillisyyden ies on raskas kannettava, mutta jotakin
    luonto vaatii vastalahjana ajattelukyvylle.
  5. Jari Leino's Avatar
    Kamalinta tässä kaikessa on, että kukaan ei olisi voinut etukäteen aavistaakaan, että tässä tulee käymään huonosti. Eiväthän Lieksan päättäjät voineet tietää, koska kukaan ei varoittanut heitä...

Itse lähetin tämän avoimen kirjeen syksyllä 2009 kaikille Lieksan kaupunginvaltuuston jäsenille, joiden sähköpostiosoitteen löysin.

"Lieksan päättäjät ovat keksineet ikiliikkujan. Ottamalla 30 pakolaista saadaan 60 000 € valtion avustusta, jolla palkataan 20 pitkäaikaistyötöntä palkkatuella kotouttamaan pakolaisia. Mutta kun valtion tuki 3 vuoden jälkeen loppuu, Lieksalla onkin 30 pitkäaikaistyötöntä enemmän kuin alussa, joten sitten pitääkin ottaa 75 pakolaista lisää. Sillä mitkä ovat ihmisen työllistymismahdollisuudet Lieksassa, jos luku- ja kirjoitustaito on huono tai olematon tai jos häneltä puuttuu peruskoulutus ja työkokemus? Siis vaikka hän osaisi suomea.

Pakolaiset eivät myöskään ole ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon työvoimapulaan. Päinvastoin. Hehän kuluttavat jo entisestäänkin vähiä resursseja. Uuteen vastaanottokeskukseen ei tulla palkkaamaan yhtään pitkäaikaistyötöntä, koska työntekijöillä on oltava sosiaali- ja terveydenhoitoalan pätevyys. Jos teillä on päteviä sosiaali- ja terveydenhoitoalan ihmisiä työttöminä, miksi te ette palkkaa heitä esimerkiksi vanhustenhuoltoon? Soittakaapa vaikka Lammin äskettäin avattuun vastaanottokeskukseen ja kysykää, kuinka moni siellä töissä oleva palkattiin omalta paikkakunnalta. Tai pitkäaikaistyöttömien joukosta. Miettikää sen jälkeen uudelleen.

Jos miettimisen jälkeenkin pakolaisten ottaminen tuntuu hyvältä ajatukselta, haluaisin mielelläni esitellä teille omistamani konsulttiyrityksen edelläkävijäratkaisua, jonka avulla Lieksa voisi säästää valaistuskuluissa kehittämällä aivan uudenlaisia toimintamalleja, eli kantamalla säkillä valoa tupaan."

Kirje on paljon pidempi. Lue loput tuolta linkistä ylhäältä jos kiinnostaa.
  6. Helena Eronen's Avatar
    Jartsa, pitäisiköhän pirruuttaan muistuttaa valtuutettuja tuosta kirjelmästä? Luultavasti ovat silloin lukeneet asenteella "taas näitä rasisteja", nyt ehkäpä hieman toisenlaisella otteella sitä voisivat vilkuilla?
  7. Jari Leino's Avatar
    Semmonen "mitäs minä sanoin" -lällättely on aivan kauhiaa vihapuhetta. Ihmiset ei tykkää semmosesta.
  8. elmo kaila's Avatar
    heh..hra leino toi tuossa esille erään pikku probleemin,nimittäin jos osaa suomea..törmäsin asiaan viimeksi eilen.uudella asuinpaikkakunnallani on erittäin vähän liikkeitä,erikoismyymälöitä ei ollenkaan.olen päihkäillyt muutaman vkon puuttuvia verhoja ja kas,postista saapui jotex nimisen tekstiilejä kaupittelevan firman tarjouskirje(kalleimmasta tuotteesta -50%)joten päätin tilata verhokankaan heiltä.tulisi varmaan helpommaksi kuin etsiskellä jostain muualta läänin alueelta.no,laskin tarvitsevani 6m ko kangasta ja yritin tehdä tilauksen netissä.tiettyjen juttujen vuoksi(esim tuotenroa ei sivuilla ollut jne)homma ei luonannut joten päätin soittaa firmaan.kun vihddoin ja viimein kaikkien automaattien jälkeen oikea ihminen vastasi pääsimme asiaan.ensin pähkäilin pitkään tämän hoonosoomi-ihmisen kanssa tuote-nroa jota tämä asiakaspalvelija ei omalta koneeltaan löytänyt.lopuksi keksin koittaa tehdä ns.valetilauksen joka toikin tuotenron esiin mutta vasta kun olimme 10min tapelleet ko kankaan metrimääristä(se kun piti valita ensin että päästäisiin tilauksessa eteenpäin)mitat piti ilmoittaa metreinä,esimerkkinä 2,5 tai 10,0...no toisessa päässä oleva "asiakaspalvelija" kehotti minua toistuvasti kirjoittamaan tilaan 60.pitkän aikaa jankattuamme asiasta räjähdin ja ääntäni korottaen ilmoitin muijalle etten ole ostamassa verhoja koko saamarin taloyhtiölle jne...no rätit saatiin lopulta tilattua mutta tähän ilmiöön olen viime aikoina törmännyt usein:monissa asiakaspalveluissa on vastaamassa ihmisiä jotka eivät kunnolla ymmärrä tai puhu suomea,mikä nyt olisi minivaatimus.odotan sydän syrjällä esim kartaa jolloin terveyskeskuksessa tms paikassa joku vastaava on puhelimessa...katastrofin ainekset ovat valmiina!olen täysin vakuuttunut että tulemme katumaan katkerasti mikäli kuvittelemme että asioita pystytään pyörittämään ihmisillä joilla ei ole kykyä eikä halua oppia ja sisäistää suomeksi edes perusasioita!esimerkkinä voin mainita esim isoäitini joka tapettiin kalliissa palvelutalossa keuhkoputken tulehdukseen koska hänelle ei annettu mahdollisuutta tavata lääkäriä joka olisi ollut valkoinen ja puhunut suomea!että lisää vaan kulttuuria sisään ovista ja ikkunoista! ps.toivon ettei se ämmä tosiaan lähetä 60metriä sitä rättiä....
  9. Jari Leino's Avatar
    Toivottavasti Elmon 60 metriä pitkä verho ei ole apeaa kangasta.
  10. Veli Karimies's Avatar
    Kertaakaan elämässäni en ole sanonut että "En ole rasisti, mutta..".

Tämä on täysin turhaa. En minä aloita keskusteluja baarissakaan "En ole raiskari, mutta..".

Tai kaupassa "En ole ryöstäjä, mutta..".

Tai poliisin pysäyttäessä kun ajan autolla "En ole kännissä, mutta..".

Se mitä minä teen ja puhun on täysin laillista.
  11. Tave's Avatar
    Heh....oltuani elämästäni 40-vuotta työelämässä eri puolilla Suomea kaupungeissa ja ennen sitä Länsi-Saksassa muutin tosi maaseudulle. Ikkunoista näkyy paitsi järveä ja metsää niin yksi talo, jossa ei siinäkään juuri näy liikettä.
    Rasismia en ole täällä tavannut. Tällä seudulla elävät ihmiset yleensä ovat sukulaisia keskenään. Ennen kuulemme ei riijuulle ehtinyt kuin sen mitä hevonen kerkesi kävellä, joten tuntuu jotenkin luonnolliselta, että kaikki ovat sukua toisilleen. Ennen fyysinen työ ja metsästys/kalastus olivat elinehtoja, joten näitä osaajia arvostettiin ja sukuun toivottiin.

Eskimoiden keskuudessa, joissa uuden veren saaminen sukuihin oli ongelma, kuulemma kauempaa tulleelle miesvieraalle aina tarjottiin nukkumapaikka isännän vaimon vierestä. Tällainen varmisti geeniperimän terveenä pysymistä jälkeläisissä.

Jotenkin sitä tässä metsittyneenä jo kerran toivoinkin lutkamarssia läheiselle kylätielle. Olisin valmis tarjoamaan ainakin kahvit kaikille hyvin marssiville vähäpukeisille lutkille.

Ei oo noita lutkia näkynyt, ei alkuperäiskansan eikä maahanmuuttajanaisten osalta.

On se niin väärin....rasismia.
  12. Dzoo-El's Avatar
    Kauhiat prossut, et pääsi tännekin häiriköimään. Noku piti päästä kertoo tai niinqu tiäx tai niinqu et hä tai jotai, et meizi alko ettii uusiksest teittii. No eihä sitä ollu tai oli niinqu mut tiät.

Ihan täsmäiskuna piti sulle laittaa ku joku ukko horisi. Taustalla aloin kuuntelemaan, mut myönnettäköön, et äijäl oli karismaa ja piti sit alkaa ja aloinkin kuuntelemaan ja kattelemaan. Kuuntolon jälkeen menin kattlemaan ku tos on son synnöinkoti parinsadan metrovin päässä:

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=3&t=1081&a=6838

Et ois muuten uskonu tällasestakaaan punaviherfasistista:

http://jooel.puheenvuoro.uusisuomi.f...sa-ne-ongelmat
  13. Helena Eronen's Avatar
    Jooel on minun suosikkini kaikista mualiman punaviherfasisteista