Tähän joku poliittisesti korrekti otsikko
— 05.05.2012 kello 02:53 (2814 Lukukertaa)
Ilmapiiri kovenee. Muutama vuosi sitten en olisi uskonut, kuinka ahdistavaksi maaksi Suomi muuttuu.
Sananvapauden päivänä Pohjois-Karjalan käräjäoikeus rätkäisi kännipostauksista yhdelle henkilölle peräti vankeustuomion (ilmeisesti kovennus tuli aiempien tuomioiden vuoksi) "rasistisesta kirjoittelusta". Kirjoitin tänään Facebookiin: "Suomalaiset ovat kuin ravut kattilassa, eivät näe kuinka vaarallisia askelia sananvapauden kaventamiseen on otettu. Rapukattilan keittolevyä käyttävät tällaiset harmittoman näköiset mummelit kuin kihlakunnansyyttäjä Vanamo."
Nopeammat bloggarit ovat jo ehtineet juuriaan myöden puida surullisen alaikäisten välisen seksuaalirikostapauksen (voiko enää poliittisesti korrektimmin sanoa), parhaiten ehkä Vasarahammer. Jokainen voi itse lukea käräjätuomion, uhrin nimi on salattu. Valitusaika on tätä kirjoittaessa vielä meneillään.
Lukuisat kirjoittajat ovat kytkeneet nämä kaksi tapausta jollain omituisella tavalla... eli Facebook-ilmiön kautta yhteen. On tietenkin erittäin huolestuttavaa, että tämä Zakarie Ali (tai tällaisen nimimerkin käyttäjä) ja muut raiskauksesta tuomittujen tueksi perustetussa Facebook-ryhmässä raiskattua tyttöä perättömästä ilmiannosta syyttäneet nuoret ovat vapaalla jalalla, kun samaan aikaan media ja poliisi jahtaavat kaikkea etäisestikin rasismiin vivahtavaa. Laki ei tietenkään koskaan ole kaikille ihan sama, mutta eriarvoisuus alkaa olla Suomessa jo niin räikeää, että kenenkään ei kannata ihmetellä sitä, että enenevässä määrin ihmiset alkavat ottaa oikeuden omiin käsiinsä.
Minä olin jo lautamiesaikoinani huolissani siitä, että jos laki tai sen soveltaminen tuntuu kansalaisista epäoikeudenmukaiselta, siitä ei voi mitään hyvää seurata.
Homma-foorumilla eräs nimimerkki tiivisti hyvin, mikä on näiden kahden tapauksen todellinen seuraamus tuomituille:
Rasistinen facebook-kirjoittelu = 57 tuntia yhdyskuntapalvelua.
Rasistinen joukkoraiskaus = 90 tuntia yhdyskuntapalvelua.
Tämä ei varmasti vastaa kenenkään oikeustajua. Systeemissä on virhe. Siitä pitää puhua.
Kommentit
Jätä kommentti

Email Blog Entry